Αναζήτηση:  
Αρχική σελίδα Τελευταία Νέα Συνδέσεις Επικοινωνία ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΜΕΛΩΝ

Κατηγορίες

Περιοχή Μελών
Είσοδος Μέλους
Έχετε ξεχάσει τον κωδικό;
Δημιουργία νέου κωδικού.

Newsletter
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε ενημερωτικά email:



Επισκέπτες On-line: 55



19/04/2010 21:52 - ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η συζήτηση άνοιξε άλλη μια φορά για την τεχνική εκπαίδευση που απ’ ότι
φαίνεται από απλό αποπαίδι (του εκπαιδευτικού μας συστήματος)
«προβιβάζεται» και σε πειραματόζωο. Οι κατευθύνσεις που κυριαρχούν θέτουν
πάλι το δίλλημα : εκπαίδευση ή κατάρτιση; Παιδεία ή εξειδίκευση; Προφανώς η ζυγαριά
γέρνει προς την πλευρά της κατάρτισης - εξειδίκευσης! Αυτό βέβαια από μία
κοντόφθαλμη οπτική γωνία μπορεί να φαντάζει ως η λύση σε όλα τα προβλήματα:
Περισσότερες ώρες ειδικότητας στα δύο ή τρία χρόνια φοίτησης – περισσότερες ώρες
διδασκαλίας. Εκεί ακριβώς μάλλον εντοπίζεται και ένας από τους λόγους της απαξίωσης
της ειδικότητας της ηλεκτρονικής.
Θεωρώ ότι υπάρχουν τέσσερις σημαντικοί παράγοντες που θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη
πριν δημιουργηθεί άλλη μια τρικυμία στην τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση μέσω
της νέας «αναβάθμισης» του ΕΠΑΛ σε Τεχνολογικό Λύκειο.
A. Η τεχνολογία αλλάζει και αντικαθίσταται πλήρως κάθε δέκα περίπου χρόνια.
Άρα στην κορυφαία έκφραση της τεχνολογίας όπως είναι (ή θα έπρεπε να είναι)
η ειδικότητα της ηλεκτρονικής, ο μαθητής δεν πρέπει να αποκτήσει απλά γνώσεις
εξειδικευμένες οι οποίες σε σύντομο χρονικό διάστημα θα του είναι σχεδόν
άχρηστες αλλά θα πρέπει να κάνει κτήμα του τον τρόπο του να μαθαίνει και να
εξελίσσεται.
B. Η ανάγκη ανάπτυξης αναλυτικής και κριτικής σκέψης από τους μαθητές. Η
ηλεκτρονική είναι μια θετικιστική επιστήμη και η καλλιέργειά της από τους
μαθητές ενισχύει την αναλυτική και συνθετική ικανότητά τους η οποία ικανότητα
σίγουρα οδηγεί και σε ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, που αυτό είναι και το
ζητούμενο στο σημερινό αλλά και στο νέο σχολείο.
C. Η ηλεκτρονική ξεκίνησε ως τμήμα των Φυσικών επιστημών αλλά λόγω της
τεράστιας εξέλιξής της και του τεράστιου εύρους της, έχει πάρει πλέον τον δικό
της δρόμο. Αυτό το τεράστιο εύρος εφαρμογών αλλά και η μεγάλου βαθμού
δυσκολίας στοιχειώδης θεωρία της, καθιστούν αναγκαία τουλάχιστον την διετή
τριβή των μαθητών με τη γενική θεωρία (Β΄ και Γ΄ ΕΠΑΛ – με απόκτηση
πτυχίου ηλεκτρονικού), και τουλάχιστον ένα ακόμα έτος εξειδίκευσης για κάθε
τομέα (από αυτούς που θα προταθούν παρακάτω). Αυτό το έτος εξειδίκευσης
προτείνεται να λειτουργεί στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις των σημερινών ΕΠΑΛ
– ΣΕΚ ώστε να αξιοποιηθεί το υπάρχων δυναμικό καθηγητών και ο
εργαστηριακός εξοπλισμός. Φυσικά τα ΙΕΚ δεν έχουν λόγο ύπαρξης!
D. «Η ηλεκτρονική είναι απλή! Αυτό που παρουσιάζεται ως πολυπλοκότητα δεν
είναι παρά μια σειρά από πεπλεγμένες απλότητες» (A.P. Malvino). Αυτό σημαίνει
ότι για να έχει την ικανότητα κάποιος να επιλύει σύνθετα προβλήματα θα πρέπει
τουλάχιστον να κατέχει το στοιχειώδες θεωρητικό υπόβαθρο των γενικών αρχών
της ηλεκτρονικής αλλά και γενικές γνώσεις στους επιμέρους τομείς της.
Με βάση τις παραπάνω σκέψεις οι στόχοι του νέου σχολείου και σε ότι αφορά την
ειδικότητα των ηλεκτρονικών, πρέπει να είναι:
a. Η ανάπτυξη λογικής – συνδυαστικής σκέψης και απαγωγικού –
επαγωγικού τρόπου νοητικής λογικής λειτουργίας και επίλυσης
προβλημάτων.
b. Η καλλιέργεια βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων ηλεκτρονικής ώστε οι
μαθητές να αποκτήσουν σωστές και ολοκληρωμένες βάσεις στην
εφαρμοσμένη επιστήμη της ηλεκτρονικής με σκοπό:
1. Να επιλέξουν την ειδικότητα εξειδίκευσης που τους αρμόζει.
2. Να έχουν σωστή εξέλιξη στον επαγγελματικό τους βίο.
3. Να αποκτήσουν πρακτική επαφή – βασικές δεξιότητες με την
ειδικότητα.
Άρα η μορφή του νέου σχολείου – ειδικότητας προτείνεται ως εξής:
i. Στην Α΄ τάξη του νέου τεχνικού (ή τεχνολογικού) λυκείου να κυριαρχούν
πάλι τα μαθήματα γενικής παιδείας αλλά να εισαχθεί και ένα μάθημα
ηλεκτρισμού – ηλεκτρομαγνητισμού ώστε να εισάγει τους μαθητές στις
βασικές αρχές της ειδικότητας, το οποίο βέβαια μάθημα θα είναι χρησιμότατο
και στους μαθητές που θα επιλέξουν άλλη ειδικότητα από αυτή του
ηλεκτρονικού.
ii. Στη Β΄ τάξη οι μαθητές να διδάσκονται τις περισσότερες διδακτικές ώρες,
μαθήματα σχετικά με τις αρχές της ηλεκτρονικής (υποστηριζόμενα φυσικά
από τα ανάλογα εργαστήρια που πρέπει κάποια στιγμή να εκσυγχρονισθούν)
και λιγότερες ώρες μαθήματα γενικής παιδείας.
iii. Στη Γ΄ τάξη να διδάσκονται σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος και επίπεδο,
μαθήματα ειδικότητας και εργαστήρια και μετά το πέρας του σχολικού έτους
οι μαθητές να οδηγούνται στην απόκτηση βασικού πτυχίου (και απολυτηρίου)
στην ειδικότητα της ηλεκτρονικής.
Τα βασικά αντικείμενα ειδικότητας (πέραν όλων των άλλων) που θα πρέπει να
διδάσκονται είναι:
Αναλογικά ηλεκτρονικά
Ψηφιακά ηλεκτρονικά
Ηλεκτρικά κυκλώματα
Ηλεκτρονικά εξαρτήματα
Σχέδιο
Επικοινωνίες - κεραίες
Σύγχρονη τηλεόραση
Συστήματα ήχου
Αρχές συστημάτων αυτομάτου ελέγχου
Μετρήσεις
Η/Υ Hardware - αρχές μικροϋπολογιστικών συστημάτων
Μεθοδολογία ηλεκτρονικών κατασκευών και επισκευών
ηλεκτρονικών συσκευών.
iv. Δημιουργία μεταλυκειακού έτους ειδίκευσης – κατάρτισης (προφανώς με
ταυτόχρονη κατάργηση των ΙΕΚ) όπου θα λειτουργούν τουλάχιστον οι
ακόλουθοι τομείς:
Εικόνας – Ήχου (τηλεόραση, μοντάζ, ηχοληψία, κεραία, δορυφορική
εγκατάσταση κ.α.)
Αυτοματισμού και μετρήσεων (PLC, PIC, Βιομηχανικές εφαρμογές)
Η/Υ και συστημάτων επικοινωνιών (hardware, GSM, δίκτυα, οπτικές
ίνες κ.α.)
Εγκαταστάσεων ασθενών ρευμάτων και αυτοκινήτου (συστήματα
ασφαλείας οικιών - αυτοκινήτων, CCTV, θυροτηλεόραση κ.α.)
Προώθηση και υποστήριξη πωλήσεων ηλεκτρονικών προϊόντων
(προώθηση πωλήσεων, υποστήριξη καλής λειτουργίας, χρήση κ.α.)
Θεμιτή επίσης θα ήταν και η τουλάχιστον τετράμηνη πρακτική άσκηση και η
πραγματική επαφή με την αγορά εργασίας.
Για το προτεινόμενο μοντέλο κρίνεται απαραίτητη η εφαρμογή της νέας εκπαιδευτικής
τεχνολογίας και καινοτόμων διδακτικών μεθόδων καθώς επίσης και η μεγαλύτερη
συμμετοχή των μαθητών στη λειτουργία του σχολείου και της τάξης.
Φυσικά με αυτή την δομή το Τεχνικό – Τεχνολογικό – Επαγγελματικό Λύκειο παραμένει
λύκειο (και άρα φορέας παιδείας) όπως επίσης θωρακίζεται η αυτονομία του αφού δεν θα
έχει εξαρτήσεις από τους φορείς της αγοράς μια και αυτοί συνδέονται απευθείας με το
μεταλυκειακό έτος και την εξειδίκευση.
Είναι φανερό πως αυτές οι σκέψεις – προτάσεις που προφανώς και έχουν ατέλειες και
που προφανώς χρειάζονται προσθήκες, μπορούν να αποτελέσουν μια βάση συζήτησης.
Δίνουν ένα συγκεκριμένο στίγμα και ρόλο στην ΤΕΕ. Αυτό που έχει σημασία όμως δεν
βρίσκεται στις λεπτομέρειες αλλά στην ουσία και αυτή πρέπει να είναι η κατεύθυνση
προς ένα Τεχνολογικό Λύκειο που να προσφέρει πάνω από όλα ΠΑΙΔΕΙΑ.
Κωνσταντίνος Δημάκος
Ηλεκτρονικός ΠΕ17
e-mail: jimac@freemail.gr









Ημερομηνία: 23-06-2018, 19:15
Τελευταία Νέα


Αρχική σελίδα Τελευταία Νέα Συνδέσεις Επικοινωνία ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΜΕΛΩΝ
Design by infocus.